Freitag, 1. Juli 2016

SYMPATHY FOR LADY VENGEANCE (Park, 2005): Offscreen sounds

Like in its predecessor SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE (2002), the protagonist of Park Chan-wook's SYMPATHY FOR LADY VENGEANCE lives in a very noisy room where we can hear steps and muffled voices or radios from all around in full surround realism. This expands to the women's prison cell as well. But Park takes it even further: in the first act, we hear an audio flashback as if the conversation took place next door. And later the titular "lady" transmits a cruel group conference through a guitar amp into the room of a gagged vengeance victim to create suspense.

Wie im Vorgänger SYMPATHY FOR MR. VENGEANCE (2002) wohnt auch die Protagonistin von Park Chan-wooks SYMPATHY FOR LADY VENGEANCE in einem ringhörigen Zimmer, wo Schritte, dumpfe Stimmen und Radios von rund herum in realistischem Surround zu hören sind. In diesem Film gilt das auch für die Gruppenzelle im Frauengefängnis. Doch Park geht noch weiter: Im ersten Teil hören wir eine akustische Rückblende, als fände das Gespräch nebenan statt. Und später überträgt die titelgebende "Lady" eine grausame Gruppensitzung per Verstärker zu einem gefesselten Racheopfer, um Spannung zu generieren.



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