On the whole, Luca Guadagnino's update of LA PISCINE (Deray, 1969) is
not cut very fast. A BIGGER SPLASH even uses rather long takes every
once in a while. Although the overall pace is not very forward pressing, the film occasionally feels rushed because of the editing. In contrast to Martin
Scorsese/Thelma Schoonmaker, Guadagnino and his editor Walter Fasano do not
linger on. Instead, they often cut prematurely, sometimes cutting before
sentences are finished. In addition, music is always cut joltingly hard and once Harry,
the intruder, even tears the needle off a record in close up in the middle of a
song. All this feels like a reflection of Harry's hilariously annoying
personality as played by Ralph Fiennes. Closer analysis would probably reveal if
this technique is actually connected to Harry's point of view or whether
Guadagnino tried to spice up the rhythm or simply increase the unsettling
atmosphere that arises from the protagonist's focus on their first world
hedonism while ignoring the suffering of refugees around them.
Alles in allem ist
Luca Guadagninos Update von Jacques Derays LA PISCINE (1969) kein sehr schnell
geschnittener Film. A BIGGER SPLASH erzählt sogar ab und zu in eher langen Einstellungen. Obwohl das übergeordnete Erzähltempo also nicht sehr
vorwärtsgerichtet erscheint, wirkt der Film teilweise trotzdem hektisch
geschnitten. Im Gegensatz etwa zu Martin Scorese/Thelma Schoonmaker bleiben
Guadagnino und sein Schnittmeister Walter Fasano selten auf einem Bild stehen.
Stattdessen schneiden sie oft unangenehm verfrüht, manchmal sogar, bevor ein
Satz zu Ende gesprochen wurde. Zusätzlich wird die Musik immer hart geschnitten
und einmal reisst der Eindringling Harry gar in Nahaufnahme mitten im Song die
Nadel von einer Platte. All das spiegelt auf den ersten Blick die
Persönlichkeit des von Ralph Fiennes herrlich nervend gespielten Harry. Eine
genauere Betrachtung würde wohl zutage fördern, ob diese Technik tatsächlich
mit Harrys Perspektive in Verbindung steht, ob Guadagnino einfach rhythmischer
erzählen oder die unangenehme Stimmung verstärken wollte, die durch den
Kontrast zwischen Hedonistenproblemen und Flüchtlingselend zustande kommt.
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