Freitag, 20. Mai 2016

A BIGGER SPLASH (Guadagnino, 2015): Cutting Prematurely



On the whole, Luca Guadagnino's update of LA PISCINE (Deray, 1969) is not cut very fast. A BIGGER SPLASH even uses rather long takes every once in a while. Although the overall pace is not very forward pressing, the film occasionally feels rushed because of the editing. In contrast to Martin Scorsese/Thelma Schoonmaker, Guadagnino and his editor Walter Fasano do not linger on. Instead, they often cut prematurely, sometimes cutting before sentences are finished. In addition, music is always cut joltingly hard and once Harry, the intruder, even tears the needle off a record in close up in the middle of a song. All this feels like a reflection of Harry's hilariously annoying personality as played by Ralph Fiennes. Closer analysis would probably reveal if this technique is actually connected to Harry's point of view or whether Guadagnino tried to spice up the rhythm or simply increase the unsettling atmosphere that arises from the protagonist's focus on their first world hedonism while ignoring the suffering of refugees around them.

Alles in allem ist Luca Guadagninos Update von Jacques Derays LA PISCINE (1969) kein sehr schnell geschnittener Film. A BIGGER SPLASH erzählt sogar ab und zu in eher langen Einstellungen. Obwohl das übergeordnete Erzähltempo also nicht sehr vorwärtsgerichtet erscheint, wirkt der Film teilweise trotzdem hektisch geschnitten. Im Gegensatz etwa zu Martin Scorese/Thelma Schoonmaker bleiben Guadagnino und sein Schnittmeister Walter Fasano selten auf einem Bild stehen. Stattdessen schneiden sie oft unangenehm verfrüht, manchmal sogar, bevor ein Satz zu Ende gesprochen wurde. Zusätzlich wird die Musik immer hart geschnitten und einmal reisst der Eindringling Harry gar in Nahaufnahme mitten im Song die Nadel von einer Platte. All das spiegelt auf den ersten Blick die Persönlichkeit des von Ralph Fiennes herrlich nervend gespielten Harry. Eine genauere Betrachtung würde wohl zutage fördern, ob diese Technik tatsächlich mit Harrys Perspektive in Verbindung steht, ob Guadagnino einfach rhythmischer erzählen oder die unangenehme Stimmung verstärken wollte, die durch den Kontrast zwischen Hedonistenproblemen und Flüchtlingselend zustande kommt.


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen